بررسی ویژگیهای زیبایی شناسی تزیینات سه بنای مسجد جامع ورامین، مقبره پیر بکران و مسجد جامع اصفهان در دوره ایلخانی وکاربرد آن در هنر چوب
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
- نویسنده متین فرشادفر
- استاد راهنما قباد کیانمهر جعفر قلی دادخواه کمال مسایلی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
دوره ایلخانی یکی از ادوار شاخص هنر ایران است که با دارا بودن بناهایی چون سلطانیه، مسجد جامع ورامین، مسجد جامع نائین، بقعه پیر بکران و ... در زمینه معماری و بخصوص تزینات معماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این دوره ، معماری از لحاظ عظمت وتزیینات به شکوه بی سابقه ای دست یافت و به ویژه هنر گچبری به درجه ای از تکامل رسید که کمتر دوره ای در تاریخ ایران به این شکوه و عظمت در کنار ظرافت و لطافت نقوش رسیده است. در این تحقیق ، نقوش شاخص دوره ایلخانی از بناهای مورد تحقیق استخراج شده و طبقه بندی گردیده اند. و سپس نقوش از لحاظ ساختار طراحی و ترکیب بندی مورد بررسی قرار گرفته اند. و در نهایت این نقوش با یکدیگر مقایسه شده تا روشن کننده و تعریف دهنده قسمتی از سبک هنری این سرزمین باشد. بررسی نقشمایه های تزیینی بناهای دوره ایلخانی می تواند کمک شایانی در به کار گیری عناصر تزیینی ایرانی در زندگی روزمره ما ایرانیان داشته باشد. از این نقوش زیبا می توان در طراحی وسایل کاربردی زندگی امروزه استفاده نمود که در فصل پایانی این تحقیق نمونه هایی از این طراحی ها را می توان دید. این نقوش با ترکیب بندی های جدید در وسایل امروزی به راحتی قابل استفاده هستند.
منابع مشابه
بررسی یادگاریهای مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اصفهان نه تنها از نظر ارزشهای معماری و هنری دارای اهمیت است، بلکه به عنوان پایگاه مستحکم اقتصادی و اجتماعی و مذهبی، در دوران حیات خود، نقش مهمی را ایفا کرده است. از دید معماران و مورخان هنر، این بنا به عنوان دایرهالمعارف هنر و معماری بررسی شده است. از دید بعضی از کارشناسان، یادگارنویسی بر دیوار بناهای تاریخی نوعی تخریب به شمار میرود؛ اما پارهای از این دستنوشتهها حاوی اطلاعات اجتم...
متن کاملتحلیل جنبههای نمادین شیعی در تزیینات مسجد جامع یزد
مسجد جامع یزد یکی از مساجد عظیم و مهم سبک آذری در ایران است. از خصوصیات این بنا میتوان به سردر رفیع، منارههای بلند، کاشیکاری زیبا، گنبد مسجد و... اشاره کرد. بهکارگیری نقوش در قالب گچبری، کاشیکاری و طرحهای زیبا حائز اهمیت و درخور تفسیر است. تلفیق نقوش هندسی با نقوش اسلیمی در تزیینات کاشیکاری مسجد به نحوی است که در نگاه اول نمیتوان بهراحتی بین آنها تمایزی قائل شد. هدف از این مقاله، مطا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023